reklama

Alanis vs depresia na Slovensku

Mi sa strasne paci skladba “Crazy” od Alanis Morissette! Som sa rozhodla pouzivat’ ju ako sound track na jeden radio dokumentar o depresie na Slovensku ktory pripravujem tento mesiac.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

Nejaky velki a znami odborny lekar (teda jasne ze psychiaterJ) mi povedal ze som trosku cynicka pretoze ona spieva ze kazdy musime byt’ trosku “crazy” (blaznivy) ak chceme prezit’. Ale prave tato myslienka ma fascinovala ved’ ten clovek sa strasne snazil ma predsvecit’ ze slovaci su v poriadku, ich dusevne zdravie je v priemerne normy, aspon podla statistiky. Lenze moja “hypoteza” bola ze ludia ktory maju problemy (depku) nehladaju profesionalny pomoc a preto nesu evidovany v statistikach. Mi sa zda ze v dnesnej dobe povedat’ “mam depku” je velmi cool pre tinejzerov ktory fakt nevedia presne co to je a, chvalabochu, ani nemaju ju.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Ludia ktory vraj maju depku su starsi (okolo 40-50 rokov), viac zeny ako muzov, a prave tie ludia si myslia ze je hamba ist’ do lekara a povedat’ ze nemaju chuti za nic a sa citia velmi nestastny. Na druhej strane, chcete alebo nechete to pocuvat’ ja poviem to najhlas, Slovensko je strasne kozervativna krajna kde vacsinou ludia ziju v malej, uzavretej komunite kde kazdy pozna ten druhy a existuje vela normy (tabu) a ten ktory myslia alebo sa snazi spravat’ trosku ine, ma smolu. Mat’ depku v tej komunite (moze byt’ aj rodina) a to otvorene povedat’ znamena konec sveta pretoze ak pan farar neriesi tento problem (mam respekt pre veriaci, viem ze George Bush bol alkolik a sa narodil Krestian druhy krat’ kedy sa stretil s fararom,  ale niekedy mi sa zda ze farari su dost’ dogmaticky aby mali cas byt’ dobry psychologovia ved’ som citala ze psychologovia musi mat’ otvorene zmysl’anie), potom nikto nemoze riesit’ to a potom susedia zacinaju rozpravat’ o tom a rodina uz ma zle imidz na ulice atd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Moj velki znamy lekar (ten s kym som robila rozhovor a ktory mi hovoril ze Alanisova skladba neide dobre spolu s mojou temou) pocul moje argumenty, pozeral na mna a vyzeral mudry (mal krasne modry oci a som tiez citala ze taka farba je uzasna pre hypnozu). Potom hovoril ze je sklamany ze ja si myslim ze tradicny slovensky komunity su skodlivy pre dusne zdravie obcanov. On si mysli ze ludia ktory pridu do mesta studovat’ a zostanu tam su viac strateni. Som nemohla vydrzat’ ustu a som sa spytala odkial je. Jaj, bol vychodniar, z dedine a studoval a zostal v dzungle, prepacte, v Bratislave. Tak sme sa rozhodli ze aj vela ludia ktory pridu do mesta maju depku, aspon na zaciatku ved’ nemaju kamaraty, tie kapitalisti sefovia z firmy chcu aby zamestanci pracuju vela hodiny atd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Zivot v meste je stresovany a kedy zacinas mat’ rodinu potom sa trosku komplikuje ta situacia. Zeny maju niekedy strach pretoze maju vela pracu v robote a potom aj doma (deti, umyvat; riadi, varit’ atd) a muzov ak maju problemy nerozpravaju o tom ved’ oni su “hlava” v tej rodine a kedy mas splatky na uver nemozes povedat’ ze sa necitis dobre a mas depku. To sa neda ak si zodpovedny muz. Trosku rozpravas s kamaratmy ktory jasne ze maju malo cas na tom pretoze aj oni pracuju a maju svoju rodinu a kedy sa strednite, konecne, idete na pivo/vinko/borovicka a po 3 piva zivot uz vyzera krasje. Jaj, do kelu, som citala ze depresia a alkolizmus si velmi dobry kamarati ale mozno ze bola divna kniha pretoze na Slovensku alkolizmus je dost’ velki problem ale neviem ak fakt ma nieco spolu s depresiou (ved’ tu depresia priblizne neexistuje aspon na verejnosti…).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Kamarati… su najlepsje pomoc kedy maju cas ale clovek musi rozumiet’ ze v dnesnej dobe cas pre rozpravat’ s kamaratom/kamaratkou priblizne neexistuje. Moj lekar suhlasil. Lenze potom ja som citovala nejaky sociologovia ktory hovoria ze na Slovensku je taka mentalita ze ak chces sa mat’ dobre, nikdy nepovec nieco priamo pretoze nikdy nevies ako dopadne a slovaci nemaju radi konflikty. Dokonca kazdy sa musi starat’ o seba. Kazdy ma svoje zivot’. No teraz nerozumiem preco tie reality shows maju taky uspech, ved’ tam zakladna myslienka je prave pozerat’ a zistit’ co robi ten druhy (aj v intimity). Moj lekar nechcel komentovat’ temu “reality show” pretoze ma svoje myslienky a trva rozhovor cely den ak zacina o tom rozpravat’. Ale suhlasil ze vela ludia sa citi sami pretoze je malo cas na socialni zivot’ (tento nazor mi ide na nervy, do kelu, clovek potrebuje 1-2 minuty aby pisal jeden sms a pozdravuje niekomu alebo sa spyta ako sa ma atd. To moze urobit’ kedi sedi v autobuze ale dokonca aj kedy sedi na zahod ak fakt nema cas. A ani neviete tolko pomoze taky banalny sms).

 

Tak su aj vela ludi ktory sa zatvraju v rodine. Moj lekar suhlasil ze je pravda ze vela ludia su nestasnsny v rodinej zivot lenze nechcu zmenit’ nic pretoze sa boj byt’ sami. Mozno ze maju depku v tej situacie? Povedal ze urcite ano.

 

Tak sme debatovali depresia na Slovensku priblizne tri hodiny a sme zistili ze su dost’ vela pripadi kedy clovek ma fakt depku ale mysli ze o tom nemusi rozpravat’ pretoze strati socialny status (mozno ze aj praca ved’ nemoze byt’ depresivny manazer, dokonca ani “office manager” pretoze uspesny clovek je fesak a ma uzasny usmev, aspon podla casopisov pre zeny a muzia).

 

Potom som sa spytala ak on si nemysli ze tie statistiky uz nesu trosku…nerealne.

 

No teraz moj lekar bol velmi nahnevany a zistil ze od zaciatku moj ciel bol ukazat’ ze nieco sibe slovakov. Tri kraty mi povedal ze ludia maju problemy s peniazmi, ano, ale slovaci su zdravi a silny narod, a co si myslim ja ze “Vy Americania alebo Anglicania odkial Vy pridete ste normalny? Mate kriminalitu a beriete drogy a sexujete noc a den a potom pozerate na tento cisty, zdravy narod ako sme my slovaci a poviete ze sme depresivny!!!”. Som ani nemala cas vysvetlit’ ze nesom ani americanka ani anglicanka pretoze uz som rozumiela ze musim odist’…a rychlo.

 

V atuobusom som pozerala smutny ludi a som si spominala co jedna kamaratka, novinarka z Finska mi hovorila minuly rok v Rige, v Litve, kedy sme pozerali zaujmavu statistiku kde prvy kraty v zivote som videla jeden grafik kde “others” (ostatny) mali vacsinou procent ale neboli menovani (boli podnikatelia z Ruska a Litovcania nechceli ukazat’ ze Rusi kontroloju ich banky). Ta Finka (starsia ako ja) sa smiala a mi povedala: “Vidis, Anca, statistika je zaujmava veda. Cely svet hovori ze my Fini ale aj Svedi alebo Nori sme alkolici, depresivny  a sa rychlo samovrazdime. Vela rokov sme sa trafili ze fakt sme taky hrozny ludia lenze potom sme robili vyskumi a sme zistili ze sme boli taky pretoze my Nordici sme robili spol’ahlivy statistiky a ostatny kraijny nie.”

 

V autobusom som sa definitivne rozhodla ze Alanis bude urcite spievat’ v moj dokumentar. Mozno ze zacinam celu vec s motivom “In a sky full of people only a few wants to fly/Isn’t that crazy?” Je aj “crazy” ale ja viac si myslim ze je smutny.

Anca Dragu

Anca Dragu

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Ja som ja, a staci. Preco pisem po anglicky? Pretoze neviem dobre po slovensky ale mozno ze zacinam pisat' aj po slovensky na buduce:)I write in English as my Slovak is not good enough but maybe I start writing in Slovak soon. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSocietyBusinessSportPoliticsSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu